Sidor

onsdag, oktober 10, 2007

Ur Speciesistiska Akademiens Ordbok

"Skyddsjakt."

Syftar på att döda vissa ickemänniskor för att människor ska kunna fortsätta tjäna pengar på att förtrycka andra ickemänniskor. Till exempel när man skjuter vargar för att vargarna ibland dödar får som människor hade tänkt döda själva.

"Skyddsjakt" är alltså en speciell sorts jakt som inte ska blandas ihop med den vanliga "viltvården". Den senare går som regel ut på att döda ickemänniskor som inte tänker döda djur som människor hade tänkt döda själva.

Relaterade begrepp:

Fred är krig
Frihet är slaveri
Okunnighet är styrka

5 kommentarer:

Anonym sa...

En helt strålande begreppslig analys. Jag ser fram emot hela den speciesistiska ordboken från a till ö. Bara att höra av sig om hjälp önskas.

Unknown sa...

Tjena!

Läst Joan Dunayers "Animal Equality: Language and Liberation"? Spana in den - det är den mest imponerande analysen av vad ord gör med människor och djur hittills. Den borde översättas med det snaraste, så vi slipper göra jobbet själva...

Unknown sa...

Oops. "Andra djur" menade jag. (Vilket ju egentligen bara bevisar Dunayers poäng.)

Anonym sa...

Den ska jag absolut kolla upp! Och vill man ha mer på temat ordbruk så rekommenderar jag Captain Paul Watsons briljanta artikel om språkförorening:
"Polluting the English Language to Justify Slaughter" som finns att läsa på den likaledes briljanta hemsidan www.abolitionist-online.com. Här är länken till den:

http://www.abolitionist-online.com/article-issue02_commentary_capt.paul.watson.shtml

Anonym sa...

Spana in Sthlm Frias sid 3 i dag. ;) Och kika in på min nya blogg också vetja!