Sidor

fredag, januari 22, 2010

Det är ni som är konstiga, det är jag som är normal

Igår pratade jag om "Framtidsvisioner för djurrättsrörelsen" på Djurens Rätts föreläsningsserie i Stockholm. (Mer info och länkar till kommande föredrag här.) En del som inte kunde komma eller inte bor i storstadsdjungeln har undrat om föredraget kunde filmas och läggas ut på nätet. Och filmas kunde det, tack vare en ideell insats i Djurens Rätt Stockholm. Tack för det! Nu ska mina powerpointbilder klippas in också, så det blir begripligt för den som tittar, men det kommer på nätet vad det lider.

Anyhow, det var inte det jag tänkte säga nu, utan bara det här:

"Vegetarianism is often regarded as an eccentric moral view, and it is assumed that a vegetarian must subscribe to principles at odds with common sense. But ... the opposite is true: the rule against causing unnecessary pain is the least eccentric of all moral principles, and that rule leads straight to the conclusion that we should abandon the business of meat production and adopt alternative diets. Considered in this light, vegetarianism might be thought of as a severely conservative moral stance."
— James Rachels, Created From Animals: The Moral Implications of Darwinism, 1991, s.212.

Eller annorlunda uttryckt: Det är ni som är konstiga, det är jag som är normal.

2 kommentarer:

Sven C sa...

Vad bra.

Moa sa...

Oh, vars kan man tänkas hitta denna video då? :)