Sidor

torsdag, december 16, 2010

Folkhögskolekurs om djurrätt

Det kom ett mail om en djurrättskurs på Kvarnby folkhögskola. Jag lägger ut hela här för den som är intresserad. Sprid gärna vidare.

"I sommar ordnar Kvarnby folkhögskola i samarbete med Djurrättsalliansen en kurs i djurrätt. Anmäl gärna dig själv och tipsa alla andra du känner som kan vara intresserade! Kursen är CSN-berättigad.

Klicka här för mer info om anmälan.

Djuren, industrin och etiken

Är du intresserad av att lära dig mer om hur djurindustrin är uppbyggd i Sverige?
Vill du analysera djurförtrycket och djurskyddslagen utifrån ett filosofiskt och praktiskt perspektiv?
Är du nyfiken på etologi (läran om djurs beteende)?
Vill du diskutera djurrättsrörelsens strategier för framtiden?
Vill du bli bättre på retorik och öva dig på att möta media?
Är du ny inför djuretiken och vill veta mer eller har du varit
djurrättsaktiv ett tag men längtar efter fördjupning?
Då är det här en kurs för dig.

Vi vänder oss till dig som är intresserad av djurrättsfrågor – både ur ett filosofiskt och praktiskt perspektiv. Vi tar upp tongivande filosofier och perspektiv inom fältet, djupdyker in i svenska djurindustrin och dess institutioner, analyserar djurskyddslagen och diskuterar strategier och verktyg för förändring.

Kursen genomförs på fyra veckor (13/6-8/7), varav de tre första på distans. Där varvas intensiva självstudier i form av böcker, artiklar och filmer med diskussioner på Internet. Deltagarna förväntas läsa mycket och löpande föra loggbok över sina reflektioner kring studierna. Den fjärde veckan träffas vi i Malmö för föreläsningar, övningar och diskussioner.

Avgift: 750 kr. I avgiften ingår uppkopierat kursmaterial, utskick och utgifter för inbjudna föreläsare. Under veckan i Malmö ingår frukost och lunch (vegansk) samt eventuellt boende i sovsal."

1 kommentar:

Anonym sa...

hejsan per-anders.

jag såg just det här föredraget av Jonathan Safran Foer.
http://www.youtube.com/watch?v=I2OGh9QwnP8

han talar rätt mycket om vikten av att tillåta flexibilitet som ett effektivt sett att få andra människor att ändra sina kostvanor (se från 26e minute typ 10 min fram).
som jag har tolkat det så är ditt förhållningsätt lite annorlunda, och istället mer konfrontativt och binärt. att djurskyddstanken (om vi ser minskad men inte helt upphörd köttkonsumtion som ett uttryck för djurskydd) är direkt kontraproduktiv.

själv har jag väldigt svårt att kalla mig själv vegan då det i praktiken är omöjligt att vara. (se denna TED om hur grisdelar är en fundamental byggsten för hela vårt samhälle: http://www.ted.com/talks/christien_meindertsma_on_pig_05049.html). när jag är på en offentlig toalett använder jag tvål som kommer från djur, när jag fotar med min kamera så använder jag film som innehåller grisfett och så vidare.

jag tror att detta inlägg och tanke mynnar ut i en fråga om vad som egentligen är en effektiv väg för att minska lidandet för djur. en fråga som såklart diskuterats tidigare, men som är så fundamental för djurrättsförespråkare att den kanske tåls att diskuteras igen. har inte JSF en poäng med att ett lite mer flexibelt förhållningssätt till djurkonsumtion kan vara en effektivare väg än det binära vegan/köttätare-perspektivet?

mvh
- d